Parelduikers 2024-2025

De groep van de Parelduikers telt momenteel  13 leerlingen.

Juf Démare  en meester Danny staan de hele week voor de groep, Juf Ingrid is er op woensdag, donderdag en vrijdag.

Binnen de Parelduikers hebben we dagelijks een leesmoment. Tijdens dit leesmoment oefenen de leerlingen zelfstandig met lezen in een passend leesboek (niveau/belevingswereld).   Buitenom het lezen op niveau, individuele instructie/leesmomenten wordt er binnen de Parelduikers ook aandacht gericht op leesmotivatie. Dit door verschillende manieren van lezen toe te passen en/of te laten ontdekken (voorleesbeurten, ‘lekker’ leesmomenten).  

 Voor het lezen op tempo, wordt er op woordniveau gelezen, genaamd ‘race’  lezen.  Bij de woordrijtjes (4 rijen verschillend in aantal, conform niveau) krijgen de leerlingen verspreid 3x 1 minuut om zoveel mogelijk woorden correct/vloeiend en vlot te lezen.   

Voor het vak spelling werken we met een weektaak. Hier zijn verschillende taken/lesactiviteiten in opgenomen rondom spelling.  Hierbij is de leerling vrij om de taken/lesactiviteiten zelf te verdelen/plannen. Hij/zij heeft de regie omtrent de volgorde van de taken en de instructies (oefening op categorie en/of categorieën door elkaar) worden op afroep georganiseerd.  

Buitenom de in de weektaak opgenomen taken doen de leerkrachten met regelmaat op afroep korte dictees op categorie en/of wat langere dictees met meerdere categorieën door elkaar (+/- 4x per week).  

 Voor begrijpend lezen verzorgen we wekelijks, +/- 2 keer, met de gehele groep waarbij er voldoende ruimte is voor begeleide inoefening.  Tijdens deze lesactiviteiten wordt er veelal geoefend met het begrip van een tekst/verhaal/luisterfragment. Dit door middel van diverse verwerkingsopdrachten aansluitend bij actuele thema’s.  Hierbij staat het werken rondom de succeservaringen centraal om de rust/ruimte te waarborgen tot het goed lezen en teruglezen van de tekst.  

 Natuurlijk hebben we ook nog rekenen. Hierbij werken we in  een circuit vorm. Hierin hebben de leerlingen elke dag dezelfde volgorde van de ‘rondes’, waarbij de inhoud kan verschillen. De leerlingen zijn hierbij/hiervoor ingedeeld in vergelijkbare kleine subgroepen (1 op 1, of 1 op 2).  

Naast alle aandacht die er de hele dag door is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, worden er lessen gegeven aan de hand van Kwink. Dit is een methode voor sociale vaardigheden. In deze lessen is er aandacht voor verschillende onderwerpen, die belangrijk zijn in de omgang met elkaar.

In de middag is er veel tijd vrijgemaakt voor allerlei lessen rondom het thema. We werken met Jeelo, een methode die alle wereldoriënterende vakken met elkaar verbindt door thematisch werken. Naast geschiedenis, aardrijkskunde en natuuronderwijs proberen we zoveel mogelijk ook de lessen begrijpend lezen en stellen hierbij aan te laten sluiten. Op die manier werken we meteen aan een zo groot mogelijke woordenschat.

Ook gaan we op woensdag, donderdag en vrijdag gymmen. De gymlessen variëren van spelvormen tot het oefenen van verschillende vaardigheden in circuitvorm. De kinderen hebben hiervoor in elk geval gymkleding nodig, gymschoenen zijn ook erg prettig (witte/kleurloze zolen).

We werken elke dag met een beoordelingssysteem. Hiermee wordt voor de kinderen heel inzichtelijk wat de invloed van hun gedrag en inzet is. Aan de hand van de beoordelingen kunnen de leerlingen eens per week beloningen kiezen. 

Daarnaast mogen leerlingen op een vaste dag een tosti bakken in de klas, als uw kind/pupil zijn of haar dag niet meer weet, kunt u dat altijd even opvragen bij de leerkrachten. 

De leerkrachten zullen de ouders/verzorgers regelmatig een inkijkje geven in de dagelijkse bezigheden door middel van foto’s en korte verhalen via Parro.